Den nysgjerrige musa

I denne artikkelen finner du idéer du kan bruke sammen med fortellingen: vitser, leker, regler og sanger om mus, løver, elefanter, sjiraffer, sebraer, epler, pærer og bananer! For å holde fast på barnets interesse og motivasjon trenger du et rikt aktivitets-repertoar. Aktivitetene gir barnet en bredere og dypere forståelse av ordene.

Da jeg fant på Den nysgjerrige musa rundt 2010 var jeg inspirert av vitsen om den underbitte frosken og krokodillen. Jeg ønsket å gi barna på avdelingen kunnskap om farger, dyr og frukt, og gi dem økt kontroll over taleapparatet på en humoristisk måte:

Det var en gang ei underbitt mus som var så veldig interessert i mat. Musa spurte alle dyr den møtte, en elefant, en sjiraff og en sebra om hva de spiste. «Et rødt eple», sa elefanten. «En gul banan», sa sjiraffen. «Ei grønn pære», sa sebraen. Så møtte musa en løve og spurte: «Hva spiser du?» «Underbitte mus!» brølte løven. Da gjorde musa seg overbitt og sa: «Å ja, har du sett noen i det siste?»

Vitser

Hvordan pynter en elefant seg?
Den bytter ut bokstaven f med g, vips så er den elegant!

Alle barna spiste eple, unntatt Jan.
Han spiste banan.

Alle barna var i dyrehagen unntatt Kari.
Hun var på safari.

Alle barna lekte med sjiraff, sebra og elefant, unntatt Synnøve.
Hun lekte med en løve.

Fruktgjengen skulle på disco, men ein i gjengen kom ikkje inn.
I døra sto det ein eplenektar.

How did the lion greet the mouse in the desert?
Pleased to eat you.

Why do bananas have to put on sunscreen before they go to the beach?
Because they might peel!

Favorite Christmas song of the lion, the zebra, the giraffe and the elephant? Jungle Bells!

Leker

Ville dyr gjemmer seg i jungelen
Vis opptil åtte barn dyrene og benevn dem. Gi fire barn hver sin beskjed mens de andre fire følger godt med: A, gjem løven bak skapdøra. B, gjem elefanten oppi søppelbøtta. C, gjem sjiraffen oppunder gardinet. D, gjem sebraen innimellom duplo-klossene. Gi de fire som så på hver sin beskjed: E, finn løven … bra! Løven var bak skapdøra. F, finn elefanten … bra! Elefanten var oppi søppelbøtta. G, finn sjiraffen … bra! Sjiraffen var oppunder gardinet. H, finn sebraen … bra! Sebraen var innimellom duplo-klossene.

Løven og musa på quizshow
Lek med et pangram, en setning som inneholder alle bokstavene i det norske alfabetet. Skriv med store bokstaver på whiteboard-tavlen:

LØVEN OG MUSA DRAKK COLA OG SPISTE BÆR I TAXI PÅ VEI TIL QUIZSHOW OM FJÆR I ZOOLOGISK DYREHAGE

Skriv alfabetet under:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Sett ring rundt A, først i alfabetet og deretter i pangrammet. Gjenta med resten av bokstavene.

Hvilket guttenavn skjuler seg i setningen?
Skriv setningen på whiteboard-tavlen. Let etter et guttenavn.

Aper liker bananer.

Per.

Løveshow på sirkus!
Hold opp rocke-ringer i fargene blå, grønn, gul og rød.
Barna er løver som hopper gjennom ringene.

Vi rydder i ord og etablerer samleord
Legg gjenstandene i posen. Be barnet trekke opp og legge en og en gjenstand foran seg mens du kler på det som skjer med ord:

Her er en elefant, elefanten er et dyr.
Her er et eple, eplet er en frukt.
Her er en sjiraff, sjiraffen er et dyr.
Her er en banan, bananen er en frukt.
Her er en sebra, sebraen er et dyr.
Her er ei pære, pæren er en frukt.

Si til barnet: Legg de tre fruktene i posen … og de tre dyrene i posen.

Regler

 

I Afrika der løven går
I Afrika der løven går
og brøler midt på natta,
sa en gutt på fire år:
Erta berta katta!

Løven brølte høyt og røft
for løver er jo ville,
men gutten bare svarte tøft:
HYSJ! Vær stille!

Sjiraffen vasket seg med såpe
Sjiraffen vasket seg med såpe.
Skjæra tok på seg ei kåpe.
Skilpadden la seg bake en stein.
Bikkja tygde på et bein.
Kyllingen gjemte seg oppi en sko.
Kjøttmeisen måtte veldig på do.

Epler og pærer
Epler og pærer de vokser i trærne.
Når de blir modne så faller de ned.
En, to, tre!

Ormen Lange
Ormen lange krøp som en slange,
under et gjerde, tok seg en pære,
delte den i to: Vær så god!

I went to the zoo
I went to the zoo and what did I see?
Four animals looking at me.

One big elephant standing on my toe.
One thankful lion rescued from a show.

One funny zebra scratching on my knee.
One tall giraffe eating from a tree.

Criss cross applesauce
Criss cross applesauce.
Hands on lap gingersnap.
Back straight chocolate cake.
Lips zipped cool whip.
Shhh!

Sanger

Pekesang
Eple, pære, banan og appelsin x 2.
Løve, sebra, sjiraff og elefant x 2.

Hva kjenner du?
La barnet kjenne på de tre gjenstandene mens du sier ordene. Be barnet lukke øynene. Legg en av gjenstandene i posen og de andre to bak ryggen din. Sett på innspillingen og syng samtidig som barnet putter hånden sin i posen og trekker opp. Gi mulighet for å svare non-verbalt, legg frem bilder av de tre gjenstandene så barnet kan peke på svaret mens hånden føler i posen.

Hva kjenner du, hva kjenner du, hva kjenner du nå?
1.Kjenner du løven, musa eller treet?
2.Kjenner du eplet, bananen eller pæren?

Preposisjons-stubb
Legg frem mus, banan, løve og palme. Sett på innspillingen, syng og la barnet plassere gjenstandene i henhold til teksten.

Hvor er musa nå, hvor er musa nå? Hvor er musa nå?
Den er på bananen, den er på bananen, den er på bananen nå.

Hvor er løven nå, hvor er løven nå? Hvor er løven nå?
Den er musa, den er bak musa. Den er bak musa nå.

Hvor er musa nå, hvor er musa nå? Hvor er musa nå?
Den er oppi palmen, den er oppi palmen, den er oppi palmen nå.

Høyt, høyt, høyt / Just out of reach
Melodi: Høyt, høyt, høyt I et epletre.

Høyt, høyt, høyt i et epletre,
titter to små epler ned.
Vi rister på treet så hardt vi kan,
og ned faller eplene! Nam, nam, nam!

Just out of reach, so high in the tree,
is a juicy red apple just waiting for me.
Get on my toes and stretch up my hand,
but I can’t reach – no matter – how tall I stand.

So I must jump so high as I can,
til I have that apple in my little hand.
I make it shine! My job is complete!
My juicy red apple is ready to eat!

A green pear. A yellow banana.

I love red apples
Melodi: You are my sunshine.

1.I love red apples, I love red apples …refrain
2.I love them sour, they give me power … refrain
3.I love them crunchy, I love them munchy … refrain

Refrain:
And I could eat them every day.
I love the sweet ones! I love the tart ones!
Please don’t take my apples away.

Den nysgjerrige musa handler om vitebegjær og snarrådighet og om nysgjerrighet som i noen tilfeller kan føre til farlige situasjoner, derav formaningen «ikke snakk med fremmede!». Det gjelder å finne en balanse mellom det å være for pågående og for tilbakeholden. 

Curiosity killed the cat er et engelsk uttrykk som brukes for å advare noen om ikke å stille for mange spørsmål. Ordspråket eller idiomet betyr at for mye nysgjerrighet kan føre til farlige situasjoner. Opprinnelig skal uttrykket ha vært care killed the cat. Care ble i denne sammenhengen definert som bekymring og omtanke. Det dukket opp i 1598 i teaterstykket Every Man in His Humour skrevet av den britiske forfatteren Ben Jonson. Stykket ble fremført på The Curtain Theatre like utenfor London av skuespillergruppen The Lord Chamberlain's Men. I A theatre legend publisert i 1709 av Nicholas Rowe står det at William Shakespeare hadde regien på stykket og at han spilte rollen som Kno'well, den gamle faren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *