Skilpaddebabyen og kakebiten

Eventyrlig inspirasjon 3 starter med en real godbit av en fortelling! Her trylles det frem de lekreste kaker, her er det skumle møter med løver og her er det drama med lysende ballonger som sprekker! Bli med og se hvordan jeg øvde ved kjøkkenbenken hjemme og holdt samling i Læringsverkstedet Tåsenløkka barnehage i Oslo!

I starten av barnehageåret hadde Fiolett avdeling brukt mye tid på Skilpaddebabyen som ble forlatt (Eventyrlig inspirasjon 1). Nå sto en frittstående fortsettelse for tur. Jeg ble bedt om å introdusere en ny fortelling i samling – for barn jeg aldri hadde møtt før! Nå skulle jeg få brynt meg! Med en helt ny barnegruppe trengte jeg noen spennende blikkfang og effekter. I lekebutikken fant jeg ballonger – med lys! Så gøy!

Jeg avtalte med pedagogisk leder Elise at hun skulle hjelpe meg med noe som kunne blitt litt kløn, å få skilpaddebabyen inn i ballongen og knyte igjen. Alt bør gå smidig og jevnt for å holde magien.

Hvem skal få skurkerollen?

I Skilpaddebabyen som ble forlatt er det en sjakal. Det ligger ingen sjakal i Snakkepakken® og Fiolett hadde brukt gaupa som «erstatning» for alternativ-figuren ulv! De hadde også vært tydelige på at sjakalen (gaupa!) hadde løpt vekk og aldri kommet tilbake. Så hvordan skulle jeg få «Mister Bad Guy» tilbake i den nye fortellingen? Jeg diktet inn en løve. Vi befant oss i Afrika og løven kunne da godt få en litt «skurkete» rolle!

Vær godt forberedt, ha en plan og øv!

Jeg leste igjennom plansjen Gode råd for en vellykket samling på side 121 i Snakkepakkeboka. Stikkord jeg bet meg ekstra merke i var:

Fordel oppgaver. Gi beskjed til kollegaer om hva du forventer de skal bidra med. Alt bør gå smidig, jevnt og med kort ventetid. Finn oppbevaring til det som skal brukes, som en dekorert kasse. Tilrettelegg omgivelsene på en innbydende måte: farger, lys og lyd. Skap blikkfang, gi hint om hva som skal skje. Pass på at alle ser og hører godt. Lag tydelige rammer.

Jeg satt opp heftet. Teksten, nøkkelordkortet og gjenstandskortet ga oversikt. Jeg leste igjennom et par ganger og prøvde å se for meg de viktigste momentene. Så la jeg utover alt jeg skulle bruke.

Neste steg var å finne frem alt jeg kunne bruke i samling. Kjøkkenbenken fikk duge som øvingslokale. Jeg la utover det store, grønne stoffet.  Jeg la ut brun filt til start og skilpaddenes hjem, grønn filt til midtdelen med gress og palme, og svart filt til slutten med naturmateriale og ballongen.  Så fortalte jeg høyt for meg selv mens jeg beveget gjenstandene. Jeg øvde inn tre ulike stemmer: en lys skilpaddebaby, en myndig skilpaddemamma og en brølete og pågående løve. Jeg tok tiden som krympet ned fra over en halv time (!) første gang til litt under et kvarter tredje gang. Jo mer fortellingen ble «min», jo bedre flyt ble det. Her får du min versjon:

Babyen hadde bursdag i går og vil ha mer kake. Mamma ber den hente fire egg i bøtta. Løven kommer. Skummelt. Løven spiser ikke eggene mot at den får komme på kake etterpå. Babyen går hjem. Forteller og sover mens mamma baker. Knekke egg i bolle. Røre med skje. Inn i ovnen. Telle baklengs fra åtte. Pling. Kake på bordet. Babyen våkner og spiser. «Husk å gjemme kake til løven, du må holde det du lover», sier mamma. Babyen spiser en bit, en til, fire – halve kaka, en bit til, en til … må ikke spise den siste biten … jo, nei, jo, nei, jo! Grådig! Løven nærmer seg, er varm og tørst, snur for å bade. «Gjem deg!», sier mamma og finner ballong under drivved. Babyen inn sammen med liten lykt! Ballong mellom hus og palme. Løven kommer. «Babyen er ikke hjemme», sier mamma. Løven furter. Gledet seg til kake, ingen mamma baker til ham. «Babyen har hatt bursdag» sier mamma. Tenne lys på bordet og kulørte lamper på gjerdet. «Dårlig gjort ikke å bli bedt, jeg venter ved palmen», løven sovner. Babyen må nyse. Aaa en, to, tre–tsjo! Ballongen sprekker! «Tordenvær, hjelp!» Løven løper. Mamma og babyen ler godt og lenge.

Øvesamling på kjøkkenbenken! Jeg tenkte godt igjennom hvordan barna ville oppleve scenen.

Fortellingen flettes inn i en samling

På plass i barnehagen! Jeg ryddet bort møbler, ledninger og ting som kunne distrahere. Vinduene ble dekket med persienner og taklyset ble dimmet. Den blå posen, instrumentene, stearinlyset og lyslenken på gjerdene skapte blikkfang og ga små hint om hva som snart skulle skje. Velkommen!

Forløpet hadde jeg ført inn i samlingsmalen på side 137 i Snakkepakkeboka. De seks punktene gir samlingen en fin flyt og planleggingen går raskere:

1. Start:
Synlig signal = Tenne lys. Hørbart signal = Slå på xylofon.

Skilpaddebabyen i sangregle-versjon. Melodien hørte vi på JBL-høyttaleren via MP3-fil fra mobil.

Kommentar: Barna hadde hørt på og sunget sangen i et par dager i forveien, både i barnehagen og hjemme. I tillegg lekte jeg synkront mens vi sang. Barna fulgte figurene med øynene og de fleste sang med! En fin åpning.

2. Opprop:
Skilpaddemamma ber barna om hjelp til å gjøre alt klart til fortelling.

Det mangler seks gjenstander. De ligger i en pose. Hvert barn får se bilde av gjenstanden. Så putter de hånda i posen og trekker opp. Skilpaddemamma gir beskjed hvor gjenstanden skal plasseres.

Kommentar: Jeg var litt usikker på om barna ville delta siden de møtte meg for første gang, men alle som en ville prøve. At skilpaddemamma ba meg og barna om hjelp slo veldig an. Vi lo litt av den myndige mammaen!

3. Fortelling:
Papegøyen i palmen får æren av å si det var en gang … og snipp, snapp, snute.
Vi synger samtidig første vers av Jeg er en papegøye fra Amerika til ukulele.

Kommentar: Jeg sa til barna at jeg tok med ukulelen for å øve meg, noe som er helt sant. Instrumentspillet ga en fin motvekt til den innspilte musikken. Jeg hadde satt bøtta ved senga. Da skilpaddebabyen spurte mammaen hva den skulle plukke eggene i, foreslo et av barna «i bøtta», en fin interaksjon.

Enthymem: I retorikken handler dette om å "plante et frø" for å få tilskueren til å trekke slutninger selv. Å plante en eller flere ledetråder gir barnet opplevelsen av å ligge i forkant av handlingen. Det er en herlig følelse for barnet å få inntrykk av å faktisk avsløre og gjennomskue et plot og oppklare hele "saken"!
Et av barna mente babyen trengte luft inne i ballongen. Så jeg blåste! Men, hvor kom lyset fra, tro?

Det ble skummelt da løven truet med å spise eggene. Da babyen fikk gå ble det lagt en forventning om at løven kom på kakebesøk litt senere. Jeg oppbevarte lyset, bollen og skjea i treboksen, med bakveggen mot barna og tok tingene ut etterhvert, det ga fine, små overraskelser. Barna deltok i å telle fire egg, røre åtte ganger med skjeen, telle baklengs fra åtte til null mens kaka stekte … og de var fulle av andakt da den flotte kaka ble løftet ut av ovnen og satt høytidelig på bordet!

Spenningen økte etterhvert som skilpaddebabyen tygde i seg hver eneste kakebit. Da nærmet løven seg! Barna foreslo gjemmesteder og ble helt overveldet da mamma fant en ballong under drivveden. De trodde nesten ikke det var sant da mammaen fikk babyen til å gjemme seg inne i ballongen. Da jeg aktiverte lyset inne i ballongen ga de seg helt over! Og det kom et unisont «åh!» fra forsamlingen da jeg tente det lille bursdagslyset på bordet og de kulørte lyktene på gjerdene.

Fortellingen toppet seg da barna ble med i et kjempenys! Ballongen sprakk, løven bråvåknet, skrek «Hjelp! Torden og lyn!» og løp vekk. Babyen og mammaen lo fortumlet, og barna ble med i lattersalvene! Herlig! The End!

4. Sang:
Etter at papegøyen i palmen hadde sagt snipp, snapp, snute så var fortellingen om skilpaddebabyen og kakebiten ute, gjentok vi sangen Jeg er en papegøye fra Amerika, med gjenstands-illustrasjon. Nå «satt» den skikkelig bra!

5. Lek:
Babyen har rundt skall på ryggen. Jeg legger frem en rund, en firkantet og en trekantet form. Pedagogisk leder tegner en av formene på ryggen til hvert barn med pekefingeren. Barna svarer ved å peke på riktig form.

Kommentar: Denne leken ville et par av barna fortsette med etter samling. Jeg introduserte de små formene i tillegg. Barna fikk beskjeder som «trekk opp en runding», eller de valgte selv: «hva vil du trekke opp?» De overtok raskt og ga hverandre beskjeder. En tegnet rundinger på whiteboardtavlen.

6. Avslutning:
Skilpaddebabyen, sangregle. Melodi på JBL-høyttaler via MP3 på mobilen. Synlig signal = Slukke lys. Hørbart signal = Slå på xylofon.

Kommentar: Barna var så engasjerte, samlingen varte over 40 minutter! Umiddelbart etterpå samlet vi oss rundt scenebordet og lekte. Barna la egg i bøtta med skjea. De ba hverandre om å trekke og plassere nøkkelordkortene og figurene som matchet. Kakebitene ble nøye undersøkt. Av og på-bryterne på batterilysene måtte testes! Dyrene ble pakket inn og ut av filtbitene. Barna deltok aktivt, både i figurlek med tilgjorte stemmer, og som seg selv med spørsmål og refleksjoner. Prosessen foregikk rundt en halv time, tiden fløy. Så vinket alle hadet til meg og gikk til avdelingen for å spise lunsj.

Jeg ryddet opp, men fant bare syv kakebiter. Hvor var den åttende? Til slutt fant jeg den, inne i den sprukne ballongen, sammen med babyen og lyset!

Oversikt over alt som ble brukt i denne samlingen:

Snakkepakken®: 
Skilpaddebaby. Skilpaddemamma. Løve. Stor bolle. Liten skje. Kake med fat og 8 biter. Seng. Bord. Tre. 2 gjerder. Pose. Stort grønt teppe. Brun, grønn og svart filtbit. 

Snakkepakken® Ekstra: 
Bøtte. 1 Lys. 4 egg. Krakk. Boks med lokk. Palme. Gress (3 stk). Eventyrlig inspirasjon 3.

Snakkepakken® samisk: 
Blad.

Til sangreglen Skilpaddebabyen som ble forlatt:
Snakkepakken®: Skilpaddepappa. Blå filtbit. Samisk: Gaupe (sjakal!).

Til ukulele-sangen Jeg er en papegøye fra Amerika:
Ekstra: Papegøye.

Til lek med rund, firkantet og trekantet form:
Snakkepakken®: Store og små geometriske figurer.

Rekvisitter: 
Fargerikt stearinlys. Lighter. Xylofon. JBL høyttaler. Drivved. Skjell. Stein. Nål. Kulørt lyslenke. Oppbevaringsboks. Ballonger med lys. Tråd til å knyte ballongen. Ukulele. Laminerte nøkkelordkort fra Året rundt-serien. Fire scenekasser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *